Welkom

NTz is het Nederlandstalige multidisciplinaire en praktijkgerichte wetenschappelijke tijdschrift op het terrein van de zorg en ondersteuning aan mensen met verstandelijke beperkingen.

Publiceren in NTZ?
Bekijk de auteursrichtlijnen

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Publicaties

Bekijk hier de publicaties die in deze editie worden besproken.

Redactioneel

Redactioneel

Door hoofdredacteur Dr. W.H.E. Buntinx.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Een inventarisatielijst om het risico op herhaling van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking in kaart te brengen

Het artikel beschrijft de constructie van de ‘Risico Inventarisatielijst Seksueel grensoverschrijdend gedrag voor Cliënten met een Verstandelijke beperking’ (RISC-V) waarin naast cliëntfactoren ook dynamische omgevingsfactoren worden betrokken. Het instrument kan een bijdrage leveren aan de behandeling van de mensen...

Weten

De Ontwikkeling van de Persoonsgerichte Ondersteuningsuitkomsten Schaal (POS)

In dit artikel wordt de ontwikkeling beschreven van een Kwaliteit van Bestaan instrument voor toepassing in de zorg voor mensen met verstandelijke beperkingen. Het instrument gaat uit van het in de sector veel gebruikte en internationaal goed onderzochte referentiekader van Schalock.

Weten

Eigen Kracht-conferenties: kansen en mogelijkheden in de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking

Het artikel beschrijft de werkwijze en de toepassingsmogelijkheden van Eigen Kracht-conferenties – een methodiek voor de organisatie en coördinatie van ondersteuning – bij mensen met beperkingen. De methodiek bevordert partnerschap tussen mensen met een beperking zelf, professionele ondersteuners en het natuurlijke ...

Weten

Ontwikkeling van een zelfevaluatieinstrument voor de zelfstandigheidsbeleving van leerlingen met een verstandelijke beperking

Dit artikel beschrijft de ontwikkeling van een instrument dat beoogt de eigen beleving van zelfstandigheid in kaart te brengen bij jongeren (VSO-ZML leerlingen) met verstandelijke beperkingen. Volgens de auteurs kan dit instrument een rol spelen bij de inrichting van het onderwijsaanbod, het curriculum, de leeromgev...

Weten

Boeken

Bekijk hier de uitgelichte boeken van deze editie.

Weten

Berichten

Lees hier de berichten van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Publicaties

Bekijk hier de publicaties in deze editie.

Redactioneel

Redactioneel

Door hoofdredacteur Dr. Wil Buntinx.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Effecten van keuzeondersteuning op kwaliteit van leven en tevredenheid met zorg volgens ouders/vertegenwoordigers van kinderen en jongeren met een VB

In een klant- en marktgerichte voorzieningencontext wordt groot belang toegekend aan keuzemogelijkheden. Een voorwaarde voor kiezen is de beschikbaarheid van informatie. In dit artikel wordt experimenteel de invloed onderzocht van keuze-ondersteunende informatie en van ondersteuning van ouders tijdens het keuzeproce...

Weten

Kan continentie een verandering van verdeling van werkzaamheden in de zorg bewerkstelligen?

Op 6 scholen en 2 kinderdagcentra werden observaties uitgevoerd met betrekking tot de tijd die begeleiders besteden aan toiletactiviteiten van kinderen met verstandelijke beperkingen en incontinentieproblemen. Op basis van de uitkomsten pleiten de auteurs voor meer aandacht voor continentietraining.

Weten

Ontwikkelingen in het ondersteuningsplan in Nederland

Individuele ondersteuningsplannen zijn anno 2010 gemeengoed in de Nederlandse zorg voor mensen met verstandelijke beperkingen. In dit artikel wordt de ontwikkeling van het ondersteuningsplan beschreven en wordt onderzocht welke eisen en verwachtingen er aan dit instrument worden gesteld vanuit actuele wet-en regelge...

Opinie

Struisvogels met grote eieren

Opiniestuk. Jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking (LVGJ-ers) vormen een kwetsbare groep. Ze lopen een verhoogd risico om een psychiatrische aandoening te ontwikkelen terwijl de hulpverlening beperkt en fragmentarisch is. Daarnaast worden ze in toenemende mate ook veroordeeld als daders van delicten en vi...

Weten

Boeken

Bekijk hier de uitgelichte boeken in deze editie.

Weten

Berichten

Lees hier de berichten van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Publicaties

Bekijk hier de publicaties van deze editie.

Redactioneel

Redactioneel

Door hoofdredacteur Dr. W.H.E. Buntinx.

Weten

Een scholing voor begeleiders: toename van kennis over gedragsproblemen en verbetering van fysieke interventie technieken

In deze studie wordt onderzocht in welke mate een scholingsprogramma leidt tot toename van kennis over gedragsproblemen en tot verbetering van de fysieke interventievaardigheden bij begeleiders van mensen met verstandelijke beperkingen en ernstige gedragsproblemen. Ook werd onderzocht of de uitkomsten op termijn sta...

Weten

De Nederlandstalige versie van de Supports Intensity Scale

Sinds de Nederlandstalige versie van de Supports Intensity Scale (SIS) in 2006 verscheen, werden meerdere studies uitgevoerd op gebied van betrouwbaarheid, validiteit en toepassingen. Dit artikel geeft een overzicht van de psychometrische eigenschappen van de SIS op basis van studies in Nederland en Vlaanderen. De u...

Weten

Spel en emotioneel welbevinden bij kinderen met een verstandelijke beperking

Dit artikel gaat over de relatie tussen spel en emotioneel welbevinden bij kinderen met een verstandelijke beperking. Een empirisch onderzoek vond plaats bij 83 kinderen tussen 3 en 17 jaar. Op basis van de bevindingen worden aanbevelingen gedaan voor de begeleiding van spel bij kinderen met een verstandelijke beper...

Weten

Boeken

Bekijk hier de uitgelichte boeken in deze editie.

Weten

Berichten

Lees hier de berichten van deze editie.

Weten

Agenda

Bekijk hier de agenda van deze editie.

Weten

Publicaties

Bekijk hier de publicaties in deze editie.