Welkom
NTz is het Nederlandstalige multidisciplinaire en praktijkgerichte wetenschappelijke tijdschrift op het terrein van de zorg en ondersteuning aan mensen met verstandelijke beperkingen.
Publiceren in NTZ?
Bekijk de auteursrichtlijnen
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieAgenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Publicaties
Bekijk hier de publicaties die in deze editie worden besproken.
Redactioneel
Dr. W.H.E. Buntinx
Door hoofdredacteur Dr. W.H.E. Buntinx.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Een inventarisatielijst om het risico op herhaling van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking in kaart te brengen
P. Embregts, K. van den Bogaard, L. Hendriks, M. Heestermans, M. Schuitemaker en H. van Wouwe
Het artikel beschrijft de constructie van de ‘Risico Inventarisatielijst Seksueel grensoverschrijdend gedrag voor Cliënten met een Verstandelijke beperking’ (RISC-V) waarin naast cliëntfactoren ook dynamische omgevingsfactoren worden betrokken. Het instrument kan een bijdrage leveren aan de behandeling van de mensen...
De Ontwikkeling van de Persoonsgerichte Ondersteuningsuitkomsten Schaal (POS)
J. van Loon, C. Claes, G. Van Hove en R. Schalock
In dit artikel wordt de ontwikkeling beschreven van een Kwaliteit van Bestaan instrument voor toepassing in de zorg voor mensen met verstandelijke beperkingen. Het instrument gaat uit van het in de sector veel gebruikte en internationaal goed onderzochte referentiekader van Schalock.
Eigen Kracht-conferenties: kansen en mogelijkheden in de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking
F. van Beek en M. Schuurman
Het artikel beschrijft de werkwijze en de toepassingsmogelijkheden van Eigen Kracht-conferenties – een methodiek voor de organisatie en coördinatie van ondersteuning – bij mensen met beperkingen. De methodiek bevordert partnerschap tussen mensen met een beperking zelf, professionele ondersteuners en het natuurlijke ...
Ontwikkeling van een zelfevaluatieinstrument voor de zelfstandigheidsbeleving van leerlingen met een verstandelijke beperking
M. Absil en R. Butter
Dit artikel beschrijft de ontwikkeling van een instrument dat beoogt de eigen beleving van zelfstandigheid in kaart te brengen bij jongeren (VSO-ZML leerlingen) met verstandelijke beperkingen. Volgens de auteurs kan dit instrument een rol spelen bij de inrichting van het onderwijsaanbod, het curriculum, de leeromgev...
Boeken
Bekijk hier de uitgelichte boeken van deze editie.
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Publicaties
Bekijk hier de publicaties in deze editie.
Redactioneel
Dr. Wil Buntinx
Door hoofdredacteur Dr. Wil Buntinx.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Effecten van keuzeondersteuning op kwaliteit van leven en tevredenheid met zorg volgens ouders/vertegenwoordigers van kinderen en jongeren met een VB
B. van der Meij, R. Huijsman en A.P. Nieboer
In een klant- en marktgerichte voorzieningencontext wordt groot belang toegekend aan keuzemogelijkheden. Een voorwaarde voor kiezen is de beschikbaarheid van informatie. In dit artikel wordt experimenteel de invloed onderzocht van keuze-ondersteunende informatie en van ondersteuning van ouders tijdens het keuzeproce...
Kan continentie een verandering van verdeling van werkzaamheden in de zorg bewerkstelligen?
P. Duker, A. Mussche, M. Christiaans en D. Seys
Op 6 scholen en 2 kinderdagcentra werden observaties uitgevoerd met betrekking tot de tijd die begeleiders besteden aan toiletactiviteiten van kinderen met verstandelijke beperkingen en incontinentieproblemen. Op basis van de uitkomsten pleiten de auteurs voor meer aandacht voor continentietraining.
Ontwikkelingen in het ondersteuningsplan in Nederland
M.A. Herps, W.H.E. Buntinx en L.M.G. Curfs
Individuele ondersteuningsplannen zijn anno 2010 gemeengoed in de Nederlandse zorg voor mensen met verstandelijke beperkingen. In dit artikel wordt de ontwikkeling van het ondersteuningsplan beschreven en wordt onderzocht welke eisen en verwachtingen er aan dit instrument worden gesteld vanuit actuele wet-en regelge...
Struisvogels met grote eieren
H. van Geffen en P. Nouwens
Opiniestuk. Jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking (LVGJ-ers) vormen een kwetsbare groep. Ze lopen een verhoogd risico om een psychiatrische aandoening te ontwikkelen terwijl de hulpverlening beperkt en fragmentarisch is. Daarnaast worden ze in toenemende mate ook veroordeeld als daders van delicten en vi...
Boeken
Bekijk hier de uitgelichte boeken in deze editie.
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Publicaties
Bekijk hier de publicaties van deze editie.
Redactioneel
Dr. W.H.E. Buntinx
Door hoofdredacteur Dr. W.H.E. Buntinx.
Een scholing voor begeleiders: toename van kennis over gedragsproblemen en verbetering van fysieke interventie technieken
W.M.W.J. van Oorsouw, P.J.C.M. Embregts en A.M.T. Bosman
In deze studie wordt onderzocht in welke mate een scholingsprogramma leidt tot toename van kennis over gedragsproblemen en tot verbetering van de fysieke interventievaardigheden bij begeleiders van mensen met verstandelijke beperkingen en ernstige gedragsproblemen. Ook werd onderzocht of de uitkomsten op termijn sta...
De Nederlandstalige versie van de Supports Intensity Scale
W.H.E. Buntinx, B. Maes, C. Claes en L.M.G. Curfs
Sinds de Nederlandstalige versie van de Supports Intensity Scale (SIS) in 2006 verscheen, werden meerdere studies uitgevoerd op gebied van betrouwbaarheid, validiteit en toepassingen. Dit artikel geeft een overzicht van de psychometrische eigenschappen van de SIS op basis van studies in Nederland en Vlaanderen. De u...
Spel en emotioneel welbevinden bij kinderen met een verstandelijke beperking
L. van der Poel, R. Butter en A. Blokhuis
Dit artikel gaat over de relatie tussen spel en emotioneel welbevinden bij kinderen met een verstandelijke beperking. Een empirisch onderzoek vond plaats bij 83 kinderen tussen 3 en 17 jaar. Op basis van de bevindingen worden aanbevelingen gedaan voor de begeleiding van spel bij kinderen met een verstandelijke beper...
Boeken
Bekijk hier de uitgelichte boeken in deze editie.
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Publicaties
Bekijk hier de publicaties in deze editie.