Welkom
NTz is het Nederlandstalige multidisciplinaire en praktijkgerichte wetenschappelijke tijdschrift over onderzoek naar zorg en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking. Met inzichten die direct bijdragen aan betere zorg en ondersteuning, brengt NTz wetenschap en praktijk samen.

Publiceren in NTZ?
Bekijk de auteursrichtlijnen
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieRedactioneel NTZ september 2012
De relatie tussen kwaliteit van leven en mondgezondheid bij mensen met een ernstige meervoudige bepe
E. de Laat, A. Boonstra, E. Janknegt, A. van Wijk
Factoren die bijdragen aan een effectieve behandeling van obesitas bij mensen met verstandelijke bep
N. Keeman
De (h)erkenning van jongeren met een lichte verstandelijke beperking
M. van Nieuwenhuijzen
Begeleiders van mensen met een ernstige verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen
J. van der Meer, P. Embregts, L. Hendriks,J. Sohie
Redactioneel
Problemen die mensen met een lichte verstandelijke beperking zelf ervaren in detentie
A.M. Negenman, P.J.C.M. Embregts, H.L. Kaal en E.
Professionals en inclusieve praktijken
H.R.Th. Kröber en M.M.L. Verdonschot
Responsrestrictie bij non-retentieve encopresis
N. van Duin en M. van Boxtel
Opinie: Leven als ramp
Ron Berghmans en Guy Widdershoven
Opinie: Regie over het eigen leven voor mensen met een verstandelijke beperking
Tine van Regenmortel en Petri Embregts
Boekbesprekingen 2012, nummer 2
Berichten 2012, nummer 2
Publicaties 2012, nummer 2
Berichten 2012, nummer 1
Boekbesprekingen 2012, nummer 1
Begeleiding bij kinderwens en zwangerschap
E.A. Kuiperi, B. Frederiks en G. Widdershoven
Burgerschapsparadigma: een perspectief
A. van Gennep
In dialoog over het ondersteuningsplan
M.A. Herps, W.H.E. Buntinx en L.M.G. Curfs
Erkenning van verschil: een repliek
F.A. Renders, H.P. Meininger
Boekbesprekingen 2011, nummer 4
Het effect van instructie en video feedback op trainervaardigheden van begeleiders tijdens training
A. van Vonderen, R. Didden en F. Beeking
Kinderen met een ernstige verstandelijke beperking hebben significante beperkingen in adaptieve vaardigheden als communicatieve-, zelfredzaamheid- en spelvaardigheden (Schalock et al., 2010). Zij ontwikkelen deze vaardigheden veelal niet spontaan...
Meedoen en erbij horen in je eigen wijk: wat is er nodig?
T. Overmars-Marx
Een verkenning naar bevorderende en belemmerende factoren
Voorspellers van lange termijn effectbehoud van toilettraining met de procedure van respons restrict
P.C. Duker, A. van Geffen en D.M. Seys
Wanneer zindelijkheid voor urine en/of ontlasting overdag niet op een natuurlijke wijze verworven wordt, is er bij personen met een verstandelijke beperking (VB) de mogelijkheid een empirisch gevalideerde toilettraining procedure toe te passen.
De menselijke maat van de zorg
M.A. Hermsen, P.J.C.M. Embregts, A.H.C. Hendriks e
Menslievende zorg aan mensen met een lichte verstandelijke beperking
Een exploratief onderzoek
Burgerschapsparadigma is springlevend
M.I.M. Schuurman, H.R.T. Kröber
over burgerschapsparadigma (1)