Welkom
NTz is het Nederlandstalige multidisciplinaire en praktijkgerichte wetenschappelijke tijdschrift op het terrein van de zorg en ondersteuning aan mensen met verstandelijke beperkingen.
Publiceren in NTZ?
Bekijk de auteursrichtlijnen
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieGenderidentiteitsstoornissen bij mensen met een verstandelijke en visuele beperking
Y.D. Zoutenbier en S. Kef
Genderidentiteitsproblemen bij mensen met een visuele en verstandelijke beperking komen met een lage frequentie voor. Over deze combinatie van diagnoses is niet veel bekend. In deze verkennende literatuurstudie wordt literatuur uiteengezet ten aanzien van etiologie, prevalentie, diagnostiek en behandeling.
Ervaringen van professionals in de langdurige ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking en een migratieachtergrond
A.A.M. van Herwaarden, N.C. Peters-Scheffer en E.W.M. Rommes
Dit artikel behandelt de vraag op welke wijze professionals omgaan met culturele verschillen binnen de ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking en een migratieachtergrond. Er wordt gebruik gemaakt van interview en participerende observatie.
Onderzoek in de gehandicaptenzorg
Dr. Wil H.E. Buntinx
Redactioneel door hoofdredacteur Dr. Wil H.E. Buntinx.
Kennisontwikkeling en kennistoepassing
Prof. dr. Petri J.C.M. Embregts
Redactioneel door gasthoofdredacteur Prof. dr. Petri J.C.M. Embregts.
Overzicht van onderzoek naar de gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking
D. Maes-Festen en Th. Hilgenkamp
In dit artikel wordt een overzicht gegeven van het huidige Nederlandse onderzoek naar de gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking. Voor dit overzicht zijn de onderzoeksgroepen die zich hiermee bezighouden bevraagd, en de uitkomsten zijn samengevat zonder verdere toepassing van selectiecriteria.
Een staalkaart van 30 jaar onderzoek naar gedrag en geestelijke gezondheid van mensen met verstandelijke beperkingen
C. Schuengel en P. Embregts
De afgelopen jaren is in nationaal verband nagedacht over de onderzoeksprioriteiten binnen het kennisdomein geestelijke gezondheid en gedrag, en hoe kennis over lichamelijke gezondheid en participatie daarbij van belang kan zijn. Na een beschrijving van die geformuleerde prioriteiten presenteren we middels bibliomet...
Van Participatie naar Sociale Inclusie
A.P. Schippers, M. Bakker en L. Peters
In de afgelopen decennia heeft een paradigmaverschuiving plaatsgevonden in onze maatschappelijke kijk op mensen met een beperking. In plaats van het defectparadigma, waarin de persoon met een beperking als patiënt gezien werd, herkennen we momenteel het burgerschapsparadigma, waarin volwaardig burgerschap centraal s...
In verbinding onderzoek doen
Petri Embregts
Rede uitgesproken op 22 maart 2018 te Den Bosch bij de uitreiking van de Ds. Visscherprijs 2018.
Wetenschappelijk onderzoek in de zorg voor mensen met verstandelijke beperkingen
Xavier Moonen
Rede uitgesproken op 22 maart 2018 te Den Bosch bij de uitreiking van de Ds. Visscherprijs 2018.
Anders kijken en gezien worden: ondersteuning van mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen
Prof. dr. Annette van der Putten
Rede uitgesproken bij de benoeming tot hoogleraar in de Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen met de leeropdracht Orthopedagogiek, i.h.b. mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Berichten
Lees hier de berichten van deze editie.
Agenda
Bekijk hier de agenda van deze editie.
Publicaties
Redactioneel
(Flexible) Assertive Community Treatment voor mensen met een lichte verstandelijke beperking
L. Neijmeijer, M. van Vugt, H. Kroon, O. Has, H. Nijman en R. Didden
Assertive community treatment (ACT) is een vorm van intensieve ambulante (bemoei)zorg ten behoeve van mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen (EPA) in com-binatie met forse problematiek op diverse levensgebieden. Dit artikel is een verslag van een implementatie- en evaluatieproject van een vorm van intensiev...
Visuele beperking in het vizier
Y. van Dijk, A. A. J. van der Putten, en A. Waninge
Personen met zowel een visuele als verstandelijke beperking hebben meer ondersteuning nodig in het dagelijks functioneren in vergelijking met personen met een verstandelijke beperking zonder visuele beperking. Dit artikel beschrijft een onderzoek naar expertise voor de ondersteuning van mensen met een visuele en (ze...
De verwarrende zoektocht naar antwoorden op andersheid
Gustaaf Bos
Bos deed tweeëneenhalf jaar veldwerk in vier omgekeerde-integratiesettingen; waar mensen zonder verstandelijke beperking buren zijn geworden van de oorspronkelijke bewoners. Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de (inter)persoonlijke condities die het contact tussen buurtbewoners met en zonde...
Zelfbepaling van mensen met een verstandelijke beperking vanuit het perspectief van de Zelf-Determinatie Theorie
Noud Frielink
In 2006 is het Verdrag inzake de Rechten voor Personen met een Handicap aangenomen. Het verdrag vraagt onder andere ruimte voor gedrag dat kortweg wordt aangeduid als zelfbepaling of zelfdeterminatie. Het doel van dit artikel is om allereerst het concept zelfdeterminatie nader uit te werken vanuit de Zelf-Determinat...
Verslaving en LVB, het topje van de ijsberg?
Joanneke van der Nagel
Mensen met een Lichte Verstandelijke Beperking (LVB) vormen een risicogroep voor (problematisch) middelengebruik. Dat betoogt Joanneke van der Nagel, psychiater bij Tactus verslavingszorg en Aveleijn verstandelijk gehandicaptenzorg in haar proefschrift dat zij op 8 november 2016 verdedigde. Zij bepleit meer structur...
Het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 2017-2022
Bert Bröcking
In het voorjaar van 2017 is het Kwaliteitskader verschenen. Het Kwaliteitskader is het resultaat van overleg tussen vertegenwoordigers van cliënten, zorgaanbieders, zorgkantoren, beroepsverenigingen en de Inspectie gezondheidszorg (IGZ). Iedereen die er toe doet in de wereld van de zorg aan mensen met een verstandel...
Berichten
Agenda
Publicaties
Redactioneel
Paradigmaverschuiving
A. Th. G. van Gennep
Het is de vraag of er sprake is van een paradigmaverschuiving bij theorieën over verstandelijke beperking. Om die vraag te beantwoorden bespreekt van Gennep vier naast elkaar bestaande paradigmata, waarvan er drie al geruime tijd een groot aantal aanhangers hebben en een vierde paradigma nog in opkomst is.
Middelengebruik bij mensen met een lichte verstandelijke beperking in een instelling: Een onderzoek naar de relatie tussen de motieven voor gebruik en ernst van middelengebruik
E. A. P. Poelen, T. Sterenborg, R. Otten en R. Didden
Mensen met een lichte verstandelijke beperking gebruiken net als veel anderen alcohol en drugs. Bij mensen met een LVB heeft dit echter eerder negatieve gevolgen voor de psychosociale en fysieke gezondheid dan bij mensen zonder een LVB. In dit artikel wordt een onderzoek naar de relatie tussen motieven voor gebruik ...
Organisatiecontext en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking en probleemgedrag
V. C. Olivier-Pijpers, J. M. Cramm, W. H. E. Buntinx en A. P. Nieboer
Ongeveer 5–15% van de mensen met een verstandelijke beperking (VB) vertoont probleemgedrag. Door de intensiteit, frequentie en/of duur van het probleemgedrag ontstaan risico’s voor de veiligheid en de kwaliteit van leven van mensen met een VB, maar ook van de mensen in hun omgeving en sociale netwerken. Dit is een v...
De discrepantiehypothese: hoe nu verder?
A. Wijnroks
In 2013 heeft A. Wijnroks een zevental bezwaren aangedragen tegen het discrepantiemodel en het overvragingsconcept. In het tweede nummer van NTZ van 2017 heeft Jan Gielen een reactie gegeven op dit artikel uit 2013 waarin hij zich afvraagt of deze kritiek terecht is. In dit artikel probeert Wijnroks zijn kernbezware...
Sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling zijn twee verschillende zaken
Jan Gielen
Jan Gielen brengt in dit artikel enkele nieuwe argumenten naar voren waarmee hij wil aantonen dat de sociaal-emotionele ontwikkeling
en de cognitieve ontwikkeling toch echt twee verschillende zaken zijn.
Boeken
Berichten
Agenda
Publicaties
Redactioneel
Het (h)erkennen en waarderen van kinderen en jongvolwassenen met licht verstandelijke beperkingen en gedragsproblemen
Xavier M.H. Moonen
Op 5 juli 2017 werd Xavier H.M. Moonen benoemd tot bijzonder hoogleraar kennisontwikkeling over jeugdigen en jongvolwassenen met licht verstandelijke beperkingen en gedragsproblemen aan de Universiteit van Amsterdam. In dit artikel bespreekt hij de kern van zijn betoog.
Echt samen…
A. E. van Asselt-Goverts, M. M. J. G. Heessels, S. H. J. Duijf, A. Prudon, en M. N. Slagboom
Steeds vaker worden mensen met verstandelijke beperkingen (VB) betrokken in onderzoek. Dit artikel beschrijft de opzet en de resultaten van een onderzoek naar de samenwerking tussen onderzoekers met en zonder lichte verstandelijke beperkingen (LVB) gedurende de ontwikkeling van een spel over sociale relaties.